maandag 29 augustus 2016

Honfleur


Dinsdag 24 mei 2016 (2)

Om 16:00 uur arriveren we in Honfleur. We laten de auto achter op de ruime gemeentelijke parking en gaan op zoek naar een hotel. We hebben een paar keer zéér lekker gegeten in l’Absinthe en stellen vast dat zij nu om de hoek een hotelletje uitbaten met dezelfde naam. Er is nog plaats en we boeken meteen een kamer en krijgen zelfs ongevraagd een reductie van 160 naar 130 €… Het hotel is gevestigd in een groot oud huis met zeer gezellig interieur en dito kamer: oude eiken balken, kleine venstertjes, antieke meubelen. Nadat we ons geïnstalleerd hebben, trekken we erop uit voor een wandeling langs het pittoreske haventje. Hier is alles nog onveranderd en er heerst een tamelijke toeristische drukte. We beginnen met een fris glas chardonnay op een zonnig terras, maar als de zon af en toe verdwijnt achter de wolken, wordt het toch tamelijk fris. We wandelen door de oude straatjes en langs de haven op zoek naar een geschikt restaurant voor vanavond. Onze keuze valt op Le Bistrot du Port die toehoort tot dezelfde eigenaar als ons hotel. Samen met Restaurant La Grenouille neemt het het grootste deel van de straat tegenover de vissershaven in beslag. De twee grote overdekte terrassen lopen in elkaar over en maken samen gebruik van de reusachtige “écailler’ of toog vol verse vis en zeevruchten. Het ziet er veelbelovend uit. Het zal dus een plateau de fruits de mer worden.


Als we er om 19:00 uur binnenstappen, zit het ruime terras al behoorlijk vol. Het is een aangenaam overdekt terras dat stijlvol is ingericht en tamelijk chique aanvoelt. C gaat voluit voor de zeevruchten en ik hou het op een vissoep vooraf en mosselen daarna. De plateau de fruits de mer is vrij groot, maar we hebben hem vroehger toch vaak overvloediger gehad en… frisser. Ook de vissoep is niet echt om over naar huis te schrijven. Nadat mijn soep is afgeruimd blijf ik vergeefs wachten op mijn mosselen. Uiteindelijk vraag ik of ze me niet vergeten zijn en de (onvriendelijke) dienster gaat de keuken in en komt onmiddellijk terug met een pot mosselen.
Als het deksel er af gaat, slaat de damp tot aan het plafond en ik kan de hete mosselschelpen nauwelijks met mijn vingers aanraken.  De kleine mosseltjes zijn verschrompeld tot taaie, kleurloze én smaakloze bolletjes. Dit kan en durf ik niet opeten. Waarschijnlijk heeft de pot de hele tijd op het vuur staan koken. De dienster brengt ze terug naar de keuken en komt nadien vragen of ik de kaart wil voor iets anders. Van excuses geen sprake. Desgevraagd zegt ze dat de chef vond dat de mosselen wél lekker waren… Ik heb nergens geen zin meer in en stel me tevreden met de intussen koud geworden frieten. Ook de wijn is ontgoochelend en daarenboven zeer duur: 36 € voor een zeer matige Rully. Le Bistro du Port is dudelijk op het massatoerisme afgestemd en niet op kwaliteit. Dit is in 4 dagen tijd onze tweede zware ontgoocheling in de Franse culinaire wereld die ons zoveel jaren bekoord heeft. Er is veel veranderd in Frankrijk.